Hornsgatan 80, 118 21 Stockholm

Så gjorde Bonnierförlagen Lära för att engagera besökare i montern på bokmässan i Göteborg

Att använda quiz och gamification är ett perfekt sätt att engagera sina besökare i en monter eller på ett event


Vi har pratat med Anna Granlund från Bonnierförlagen Lära om hur de använde konceptet i en boklansering. I samband med bokmässan i Göteborg 2019 släppte förlaget boken ”222 saker du inte visste att du ville veta” av författaren Micke Hermansson som också var på plats i montern och de använde en quiz-tävling som en del av lanseringen. -Det var ett väldigt engagerande upplägg för både besökare och Micke Hermansson själv. I montern anordnades flera gånger under dessa dagar också ett live-quiz för besökarna, vilket var väldigt uppskattat, berättar Anna.

Idé
Anna berättar att idén med att ha en quiz-tävling tog avstamp i att författaren Micke Hermansson ville ha med något quiz- eller frågesportliknande i montern. Hans bok bygger på korta ”wow-nyheter” och vetenskapliga fakta, och har vuxit fram ur skolkonceptet ”Grej of the day” som han är grundare till. ”Grej of the day” bygger på att skolungdomarna varje dag får med sig något intressant fakta hem – en kort ”wow-grej” som skapar inlärningsglädje. Ett annorlunda sätt att locka till att ta till sig kunskap helt enkelt!

För att skapa intresse runt boksläppet, och ett mervärde för besökaren, kunde alla som kom till Bonnierförlagen Läras monter delta i en tävling. Priset var en föreläsning med författaren. Quizfrågorna baserades förstås på fakta ur boken, och deltagarna spelade på sina egna mobiler genom att scanna en QR-kod som fanns upptryckt på stora affischer

Nya leads
Runt 250 personer spelade quizet under bokmässan, och under torsdagen och fredagen var det mest branschfolk. För att kunna vinna priset måste man förstås registrera sig med kontaktuppgifter, vilket gav Bonnierförlagen Lära möjlighet att följa upp med nyhetsbrev efteråt. -Det var många lärare och rektorer på plats dessa dagar. De är vår målgrupp och det var perfekt att kunna nå dem efteråt, berättade Anna.

Perfekt för tävlingslystna
Bonnierförlagen Lära har använt quiz och gamification flera gånger efter mässan och de kommer definitivt att använda igen vid andra tillfällen. -Vi tävlar ofta och det är en kul variant som man kan använda på olika sätt och många lockas av det. Det är roligt att dela vidare och tipsa och utmana andra, avslutar Anna.

Vill du veta mer om Bonnierförlagen Lära på bokmässan? Här kan du läsa om caset.