fbpx
Hornsgatan 80, 118 21 Stockholm
+46 (0)8 667 32 20

Native

Gamification och quiz lyfter din nativekampanj

Kampanjer som engagerar

Fenomenet quiz har funnits under lång tid i många olika former. Ändå utnyttjas inte potentialen fullt ut än idag, vilket är konstigt med tanke på vilken effekt interaktivt innehåll ger. I en tid där bannerannonseringen ger allt sämre resultat, reklamtröttheten blir allt större och kriget om mottagarnas uppmärksamhet blir allt hårdare gäller det att bjuda på innehåll som aktiverar och ger verkligt värde till användaren. Testa och se möjligheterna med quiz i nativesammanhang här intill!

"Alla pratar om gamification just nu och vi tror att det här är framtiden för branded content. Det här är ett sätt att aktivera läsaren och göra den till användare. Aktiva användare är mer mottagliga för budskap och därför är det här en lösning som alla vinner på."

Thomas Lundin

Commercial Editor, Metro

Bättre klickfrekvens och mångdubbel exponeringstid

Gamification funkar

Gamificationinslagen i vår plattform aktiverar hjärnans belöningssystem och man får ett dopaminpåslag när utför aktiviteten. Det blir roligare att ta del av innehållet, vilket leder till en otrolig exponeringstid. Ofta får våra kunder över 10 minuters exponeringstid per användare i sina kampanjer. 

Banners funkar inte

Quiz är något som nästan alla gillar. Ändå är det inte så utbrett som det borde vara med tanke på resultaten det kan ge. Med quiz sticker ni lätt ut ur bruset och får uppmärksamhet. Vad ger dig mest värde – en annonsbanner eller ett quiz där du kan testa dina kunskaper och lära dig mer om något som du bryr dig om?

Stick ut och fånga in

Vår plattform är utformad för att få folk att sluta scrolla, haja till, och börja spela quizet.

Det är lätt att skräddarsy utifrån målgrupp och syfte och när man väl spelar gör variationen, gamificationmekanismerna och innehållet att man vill spela igen. Och igen. Och igen.

Fler och bättre insikter utöver CTR

Insikt i beteenden och kunskaper

Med vår statistikdel får du mer insikt i spelarnas beteenden och kunskaper. Det är enkelt att följa upp KPI:er som antal spel, exponeringstid och leads. Dessutom får ni svaret svart på vitt vad spelarna faktiskt kunde om frågorna – var allt glasklart eller hade de svårare med vissa frågor? Är det något som bör förtydligas i kommunikationen?

Statistik-dashboard

Data är viktigt. Därför har vi satsat på att skapa en statistik-dashboard som kombinerar tydlighet och användarvänlighet med tillgång till många olika parametrar. Det betyder att ni spenderar mindre tid på att fundera på vad kunderna tycker om kampanjen och mer tid åt att göra något av de insikterna.

Innehåll som får positiv uppmärksamhet och väcker nyfikenhet

Utnyttja intresset som ditt innehåll genererar

Med vår quizplattform kan du fånga upp och följa upp intresset som innehållet skapar. När mottagarna spelar och tar del av det du vill förmedla omvandlas intresset till aktivt engagemang, lång exponeringstid och möjligheter att följa upp intresset efteråt.

Ge mottagarna vad de vill ha, och kräver

Som du vet ställer dagens mottagare helt andra krav på innehållet och vill få ett omedelbart värde, vilket ju är grunden i native-kampanjer. Lägg till quiz och gamification som en del i kampanjen och få ett innehåll som verkligen engagerar och interagerar med mottagarna.

 

 

Skräddarsy utifrån olika syften och målgrupper

Vår plattform bygger på att man hela tiden ska kunna överraska, engagera och väcka nyfikenhet hos mottagarna. Variera utformning och inriktning efter olika syften och målgrupper och få maximalt genomslag varje gång. Saknar du något i plattformen? Beställ en ny funktion!

Case: Metro – Nativekampanj med Mr Green

Tillsammans med Mr Green genomförde Metro i en intensiv satsning kampanjen ”Quizresan”, där de under en månad publicerade två quizer om dagen. Quizerna, med Mr Green-profil och -layout, innehöll frågor producerade av Metros branded content-avdelning och hade vitt skilda teman. Några av de mest populära behandlade så olika ämnen som Harry Potter, katter och svåra svenska ord.

Nativekampanj med Quiz -exempel på quiz från mrgreen

Dessa företag har redan använt gamification på vårt sätt.

Gör det du också.

Se hur även du kan dra nytta av gamification, quiz och interaktivt innehåll i dina native-kampanjer.