Hornsgatan 80, 118 21 Stockholm

Öka intresset och engagemanget runt Melodifestivalen med quiz och gamification

Demon är ett exempel på hur man skulle kunna använda ett quiz för att skapa engagemang i samband med Melodifestivalen. Ingen del av denna demo kommer att användas i andra sammanhang än på den här exempelsidan.

Gamification ger ökat engagemang

NN

Öka intresset = sälj mer

NN

Samla leads

NN

Mångdubbla exponeringstiden

NN

Viral spridning

5 skäl att använda gamification och quiz till sin Melodifestival-kampanj

  1. Kampanjen blir roligare. Gamification triggar hjärnans belöningssystem, vilket gör att man upplever en aktivitet som roligare och vill fortsätta med den. Detta ökar i sin tur lojaliteten till varumärket.
  2. Varumärket lyfts fram utan att kännas som reklam. Man får ett mer attraktivt sätt att presentera produkter, företag och företeelser, utan den påträngande känslan av reklam. Även detta ger mottagarna en mer positiv upplevelse av varumärket och lojaliteten stärks.
  3. Positivt tävlingsinslag. En topplista triggar de flesta och skapar ett roligt tävlingsinslag. Dessutom kan man lägga in flera nivåer, beroende på hur bra det går. Där kan man exempelvis lägga in olika rabattnivåer för utvalda produkter. Första nivån kanske ger 5 % rabatt, den andra 10 % rabatt och den tredje 20 %. Förutom fler spel ökar det även möjligheten att spelarna använder sin rabatt och köper produkten, då de har vunnit rabatten genom sin prestation.
  4. Mångdubblad exponeringstid. Jakten på den högsta nivån leder till många spel = flera minuters exponeringstid för varje mottagare för varumärket, vilket är långt mer än man når med annonser eller isolerade videoklipp.
  5. Viral spridning. Våra inbyggda utmanings- och delningsfunktioner gör att quizet sprids viralt till spelarnas vänner och bekanta, och när de har en positiv känsla kring quizet och varumärket är de mer benägna att sprida det i sina kanaler.
Bli uppringd

Fyll i formuläret så ringer vi upp dig.

    TIDIGARE FRAMGÅNGSRIKA MELLO-KAMPANJER

    Vi har tillsammans med både Aftonbladet och Expressen gjort framgångsrika kampanjer i samband med Melodifestivalen tidigare, med stor spridning på både Facebook och tidningarnas egna sidor. Engagemanget var stort från den enorma målgrupp som Melodifestival-fantasterna utgör, vilket bland annat understryks av att hela 51 % av trafiken i Expressen-kampanjen bestod av personer som hade blivit utmanade av sina vänner. Att mer än hälften av den sammanlagda trafiken kommer från spelare som bjuds in av vänner i spelet är onekligen en imponerande viral spridning!

    Vad är gamification?

    Gamification, som har sin grund i spelelement och spelmetodik, handlar om att förstå vad det är som gör spel så engagerande och överföra den förståelsen till andra områden – som utbildning – för att få ut mer inom respektive område. Gamification gör mottagarna mer nyfikna och intresserade, vilket gör dem mer mottagliga för informationen och de kommer ihåg vad de har lärt sig i högre grad, vad det än handlar om. Läs mer om gamification här.

    Om MillionMind

    MillionMind skapar engagemang på webben inom kommunikation, marknadsföring och utbildning. Vår specialinriktning är gamification, vilket innebär att vi hämtar inspiration och metoder från speldesign och överför dem till våra kunders digitala verksamhet. Resultatet blir en mer attraktiv och interaktiv webb som skapar lojala besökare, ökar trafiken och stärker varumärket.

    Vi har kunder från alla möjliga områden, allt från stora välkända företag med tusentals anställda, till mindre företag med stor digital närvaro. Gemensamt för alla är behovet av att nå ut med sin kommunikation på ett mer engagerande vis. Till vår hjälp har vi en egenutvecklad quiz-plattform i världsklass som är designad utifrån ett gamificationtänk. Vi tillför spelmekanismer som tid, poäng, topplistor, utmaningar, levels med mera. Vår styrka ligger i kombinationen av modern design, många olika frågetyper som skapar variation och inslaget av gamification.

    Vi har funnits i över 10 år och har vårt kontor på Södermalm i Stockholm.