SÅ ANVÄNDER ARVID NORDQUIST GAMIFICATION FÖR ATT UTÖKA SIN KUNDBAS

Caroline Johansson, Project Manager Communication & Design på Arvid Nordquist berättar om hur de använder quizer och gamification för att attrahera nya och gamla kunder på ett interaktivt sätt.

Bakgrund
SMAKA Arvid Nordquist har funnits sen början på 2000-talet som en tryckt tidning med utgivning 4 gånger per år. I januari 2020 övergick den trycka versionen till att bli helt digital. Syftet med den digitala plattformen är att nå ut till fler och bredda målgruppen.

-Utöver den traditionella klassiska sponsringen så ville vi nå konsumenterna på ett mer interaktivt sätt, berättar Caroline. – Vi vill också utbilda våra läsare och ett av målen är också att öka antal medlemmar i kundklubben.

Lösningen blev gamification i form av ett antal quizer. Arvid Nordquist har nyligen haft kampanj med tre quizer för en extern målgrupp; Roséquiz, Bubbelquiz och Vinlandet Uruguay. Alla tre har haft en respons över förväntan. Rosé- och Bubbelquizen har spelats över 10 000 gånger, haft över 4 000 unika spelare och genererat över 1 000 kvalitativa leads tillsammans. Ett bra genomslag och ett stort engagemang bland de spelande som tävlade om olika priser.

Marknadsföring och uppföljning
– Quizerna är ett perfekt verktyg att använda i nyhetsbrevet till våra kundklubbsmedlemmar där vi har en genomsnittlig öppningsfrekvens på 38%, så vi har en relevant och kvalitativ kundbas, säger Caroline. – Vi satsar även mycket på våra sociala plattformar Facebook och Instagram.

Caroline berättar att alla leads som kommer in hamnar i en adresslista och att de är konsekventa med utskicken sen. Bland annat så följdes ett av quizerna upp med att alla som tävlat fick en rabattkod på 15 % hos en av Arvid Nordquists samarbetspartners.

-Vårt långsiktiga mål är att hitta lojala kunder som vill vara med i kundklubben och läsa SMAKA och där få inspiration om kaffe, mat och viner hos Arvid Nordquist. -Det viktigaste för oss är att behålla lojaliteten bland kunderna, säger Caroline.

Framåt
Arvid Nordquist kommer att använda fler quizer, både internt och externt, med och utan vinster. De vill också prova olika perioder och också olika typer av quiz. Just nu är en quiz-tävling aktuell i två veckor, men de vill prova att låta det vara aktuellt längre perioder för att använda quizet i ett utbildande syfte.

Fördelar med gamification
Fördelarna med quiz och gamification är interaktionen, registreringarna och framför allt alla kvalitativa leads.

-Det finns ju flera sätt att utöka sin kundbas, men att det är relevant också, det är något annat, och det är ett kul sätt för kunden att läsa sig nya saker, avslutar Caroline.